МІФИ ПРО ВАЛЬДОРФСЬКУ ШКОЛУ
1. У вальдорфській школі заборонені всі гаджети. Дитина не зможе їх опанувати й влитися в сучасний цифрових світ.
Гаджети були винайдені для дорослих, в яких вже сформована психіка та мислення, є чітке розуміння, для чого я використовую певний гаджет, і які наслідки це має. Мислення остаточно формується в старшій школі, де якраз діти у вальдорфському просторі детально опановують цифрові технології в достатньому обсязі. Коли доросла річ потрапляє в дитячі руки, це може мати непередбачувані наслідки. Ми зібрали деякі дані сучасних досліджень на цю тему.
Вчені з Національного інституту охорони здоров’я США з’ясували, що часте використання гаджетів призводить до зміни структури мозку. Ці зміни є необоротними, при цьому кора мозку стає тоншою назавжди.
У Канаді в рамках експерименту тривалий час спостерігали за 2500 дітьми 2-5 років, що проводили за екраном понад 17 година на тиждень. Дослідження показало значне уповільнення розвитку розумових здібностей у порівняння з однолітками.
Корейські дослідження серед підлітків показали, що залежність від гаджетів призводить до підвищеної тривоги, депресії, розладів сну, надмірної ваги й надмірного стресу.
А згідно з дослідженням серед дітей та підлітків, проведене Фондом сім’ї Кайзер, тривале використання гаджетів має такий негативний вплив на здоров’я та стан дитини:
· розвиток міопії та синдрому сухого ока; міопія (короткозорість)- зображення об’єктів на відстані здаються розмитими, внаслідок м’язового спазму; синдром сухого ока виникає коли дитина занадто захоплюється тим, що відбувається на екрані і забуває моргати, щоб очі зволожувалися природним чином;
· деформації хребта внаслідок тривалої нерухомої і викривленої пози;
· затримка розвитку мовлення – діти до двох років не мають когнітивних здібностей до сприйняття мовлення з розвиваючих відео чи мультфільмів, ці відео навпаки «крадуть» час в спілкуванні дітей з батьками, як наслідок – затримка розвитку мови;
· зменшення фізичної активності, що в свою чергу веде до розвитку ожиріння та інших проблем;
· порушення сну;
· зниження успішності в школі;
· розвиток агресії –у відеоігри, в яких присутні бійки, монстри та інші прояви агресії не повинні грати діти до 13 років;
· психологічні проблеми – доведено, що діти, котрі проводять в екранному режимі більше двох годин на день більш схильні до розвитку депресій, аутизму, синдрому дефіциту уваги та гіперактивної дитини;
· порушення адаптації в соціальному середовищі, адже в дітей не розвивається рольова гра та комунікативні навички;
· психологічна залежність.
Саме тому, у вальдорфському просторі ведеться контроль за використанням гаджетів і вводяться вони у відповідному до природи віці. Діти їх легко опановують, вже свідомо підходять до використання й можуть керувати гаджетами, а не підпадати під їхній вплив.
2. Це школа для дітей, що хочуть працювати руками.
Тут багато рукоділля, ремесла, творчості. А от технічні предмети дуже слабкі.
Насправді, у вальдорфській школі дійсно в програмі закладено багато часу на ремесла й творчість, і це не випадково. Таким чином розвивається в рівній мірі як ліва, так і права півкуля. Ремесла і творчі заняття колосально розвивають дрібну моторику, яка, в свою чергу, напряму впливає на розвиток розумових здібностей; розвивають волю і витримку в дитині; дозволяють дитині проживати всі процеси через руки й тіло – саме тоді процес може повністю вкластися в голові. Але це ніяким чином не впливає на технічні предмети: вони викладаються в повному обсязі, завжди наглядно, з живою практикою і дають дитині розуміння, як отримані знання застосовувати в житті.
3. Тут не вчать писати і рахувати, дітям не дають ручки, вони лише малюють крейдочками.
Насправді, письму, математиці в вальдорфській школі приділяється дуже велика увага. Ці предмети викладаються в великому обсязі, починаючи з першого класу. Але робиться це відповідно до вікових та психологічних особливостей розвитку дитину. Поки дитяча рука лише розвивається і їй фізіологічно важко втримати тонку ручку, а тим паче виводити маленькі каліграфічні літери і цифри, діти пишуть спочатку великими крейдами, що легко вкладаються в руку, потім олівцями, що є набагато тоншими від крейди, але ще не такими тонкими, як ручки, а вже згодом, коли рука фізіологічно сформувалася і діти мали достатньо практики (мається не увазі не лише практика писання, а й різноманітні вправи на розвиток дрібної моторики, що вписані в ритм навчального дня), діти переходять до чорнильної ручки. В третьому класі учні відпрацьовують каліграфію і цей процес проходить зазвичай легко й радісно, без надриву й на помірних зусиль, що часто трапляється при опанування прописів дітьми в шестирічному або семирічному віці в першому класі.
4. Тут немає системи оцінок і це зводить мотивації учнів до нуля.
Тут дійсно немає оцінок, але, якби парадоксально це не звучало, це піднімає мотивацію учнів на дуже високий рівень. Учні не зациклені на безперервному порівнянні себе з іншими, не бояться сварок батьків, не женуться за високим балом, щоб потішити власне его. Учні отримують знання, бо у них дійсно виникає внутрішнє бажання шукати, досліджувати, пізнавати. Звісно, це колосальний труд вальдорфського вчителя – пробудити внутрішній поклик до знань, зацікавити предметом, а не залякати двійкою, знайти підхід до кожної дитини. Та результати того варті: за статистикою бажання вчитися у старшокласників вальдорфських шкіл зберігається і в подальшому це дозволяє зробити більш свідомий вибір у напрямку майбутньої професії.
5. Вальдорфська система кардинально відрізняється від загальної державної. Дитина не опанує в необхідній мірі предмети, не здасть ЗНО, не зможе вступити до ВУЗу.
Вальдорфська система дійсно відрізняється від загальної – підходом до знань і дітей, методами викладання, формою навчального процесу. Але всі предмети, затверджені державною програмою, дитина опановує в повній мірі, часто на ЗНО отримуючи дуже високі бали. Спираючись на досвід вальдорфських випускників, вони вступають в бажані для себе вузи і за живими свідченнями випускників та їхніми середніми балами в університеті, мають багаж знань, що часто перевищує знання інших вступників.
6. Тут створюються “тепличні” умови: тут така затишна, підтримуюча атмосфера, що потім дитина виходить не підготовленою до умов справжнього світу.
Тут дійсно завжди панує атмосфера любові і тепла, відчувається, що в кожен куточок простору вкладене серце, але така атмосфера твориться спільно, і діти є активними учасниками цього процесу. Вальдорфська школа – це злагоджений організм, де кожен учасник виконує свою важливу роль. Основне завдання вчителя – поступово навчити дитину бути самостійною, вміти справлятися з різними життєвими обставинами. Так, кожен учень, який приходить у простір, має знати та дотримуватися правил і ритмів, що діють в просторі. Разом з тим, діти активно залучені до комфортного облаштування приміщень, вони вчаться прибирати за собою в класі, їдальні(накривають на стіл і прибирають після трапези), коридорах, приводять до ладу шкільне подвір’я, доглядають за декоративними рослинами в класах та на клумбі, навчаються основам догляду за свійськими тваринами. Звісно, усю цю діяльність вони виконують разом з учителем, який є для них прикладом. Така діяльність формує в дітях любов до затишку і охайності. Також, навчальна програма вальдорфських шкіл, дає змогу дітям пережити усі важливі ремесла від землеробства до програмування. З такими навичками випускнику точно не буде важко віднайти себе.
У вальдорфській школі приділяється однакова увага, як вивченню технічних, так і гуманітарних предметів. Математика, а згодом і фізика, хімія, біологія викладається у необхідному обсязі, затвердженому Міністерством Освіти. Більш того, завдяки тому, що ці предмети мають прикладний характер, на уроках учні все досліджують на живих досвідах, вирішують завдання з життя, мають багато практики, відвідують підприємства, фабрики (в старших класах), де бачать, як всі закони й теоретичні знання втілюються в життя, вони не просто теоретично вивчають ці предмети, а знають їхнє практичне застосування.
НАД МАТЕРІАЛОМ ПРАЦЮВАЛИ:
МИХАЙЛОВА КСЕНІЯ, ПЕДАГОГ, АРТ-ТЕРАПЕВТ
ПЕДАГОГІЧНА КОЛЕГІЯ ВАЛЬДОРФСЬКОЇ ШКОЛИ “СВІТОВИД”
Адреса: 08160, Київська, обл.,
Фастівський район, с.Гатне,
вул.Абрикосова, 12, прим. 45
Телефон: +38 067 676 3836
Пошта: kievsonyah@gmail.com